رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بسیاری از اختلافات بهویژه در مسائل فکری، اعتقادی و ارزشی، ریشه در نوعی اشتراک لفظی دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: از دیرباز گفتگوهای متفاوت و متناقضی در مورد فلسفه، وجود داشته است و این مساله حتی در بین خواص مورد احترام و حوزههای علمیه نیز دیده میشود.
وی بر ضرورت آشنایی دانشجویان رشته فلسفه با نگرشها و تعاریف موجود در مورد فلسفه تاکید کرد و گفت: اگر دانشجویان از ابتدا با تردید با تناقضات مواجه شوند، آنگونه که باید انرژی خود را صرف یادگیری نمیکنند و به همین دلیل باید پیرامون آن صحبت کرد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: بسیاری از اختلافات بویژه در مسائل فکری، اعتقادی و ارزشی، ریشه در نوعی اشتراک لفظی دارد.
وی با بیان اینکه فلسفه در عرف مردم و نیز محافل علمی و دانشگاهی دارای کاربردهای مختلفی است، اظهار داشت: کاربرد واژه فلسفه در محافل علمی در حکم مشترک لفظی است.
آیتالله مصباح یزدی با مروری بر تاریخ فلسفه در جهان گفت: سابقا فلسفه دارای بخشهای مختلفی از جمله، طبیعیات، الهیات، ریاضیات و در اصطلاح عامتر بخشهای اخلاق، سیاست و تدبیر منزل بود و در واقع تمام علوم امروزی جزئی از فلسفه بودند، اما امروزه ریاضی، فیزیک، الهیات و دیگر رشتهها به عنوان علم مطرح هستند.
وی با طرح این سوال که آیا اسلام فلسفه امروزی را تائید میکند یا خیر؟ اظهار داشت: در بین هریک از این اصطلاحات و تعاریف، آرای متناقضی وجود دارد که همه آنها را نمیتوان به طور کلی رد یا تایید کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فلسفه در طول تاریخ دچار تحولاتی شده و دگرگونی اساسی در معنای عام آن پدیدار شده است.
وی با اشاره به نهضت ترجمه در زمان عباسیان و فعالیت دارالحکمه تاکید کرد: در آن زمان، مقصود از فلسفه، کتابهای موجود در دارالحکمه بود و اگر مدح و هجوی نسبت به علم صورت میگرفت، در واقع مدح و هجو نسبت به نظریات عالمان بود.
آیتالله مصباح یزدی افزود: بر اثر تحولات در جهان بهویژه در عصر رنسانس، ارزش تفکرات عقلانی پایین آمد و بیشتر توجهات به حسیات و تجربیات شد و علم را با توجه به تجربه معنا کردند.
وی ادامه داد: اینها قضایایی که با روش تجربه اثبات میشد را علم نامیدند و از این به بعد فلسفه در مقابل علم قرار گرفت و ارزش علم در برابر فلسفه بیشتر شد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: تا پیش از این علوم اجزاء فلسفه بودند، ولی بر اساس اصطلاح جدید، علم رقیب فلسفه شد.
وی با طرح این سوال که منظور ما از فلسفه در فضای فرهنگی امروز چیست؟ گفت: در فضای فرهنگی امروز، میتوان فلسفه را، سلسله مسائلی که تنها با استدلال عقلی اثبات میشود تعریف کرد.
آیتالله مصباح یزدی تاکید کرد: به دلیل آنکه اصطلاح رایج علم، علم تجربی است و از سوی دیگر مواردی وجود دارد که با تجربه قابل اثبات نیست، باید بین فلسفه و علم تفاهم ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها، بهویژه کشورهای کمونیستی، مقصود از فلسفه، فلسفه مادی است، درحالی که فلسفه به معنای تلاش برای حل مسائلی است که تنها از راه دلیل عقلی قابل اثبات است.
انتهای پیام/س10/